Montag, 11. Juni 2007

قرار گزارشات بتاریخ 28 می تظاهرات گسترده و مسالمت آمیز در شهر شبرغان مرکز ولایت



به نظر شما عامل عمده تشديد اختلاف و جنگ حكمتيار





قرار گزارشات بتاریخ 28 می تظاهرات گسترده و مسالمت آمیز در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان بخاطر برکناری جمعه خان والی، معاون و قوماندان امنیه آن ولایت بر پا شد که متآسفانه این تظاهرات مسالمت آمیز اهالی شریف و شجاع شهر شبرغان بی رحمانه و جبارانه از طرف جمعه خان سرکوب گردید که در نتیجه 13 تن جام شهادت نوشیدند و 45 نفر زخمی گردیدند.

علت و انگیزۀ تظاهرات را اهالی شهر شبرغان و روشنفکران بی کفایتی، قوم گرایی، قاچاق مواد مخدر توسط شخص جمعه خان عنوان کردند که بکلی درست و حقیقت انکار نا پذیراست.

جمعه خان برادر کوچک امیر گل که اصلآ از منطقه ژوب پاکستان بوده بعدآ به وردک آورده شدند و از آنجا در زمان ظاهر شاه بر حسب تطبیق پلان توسعوی پشتونها و ساختن یک کمربند امنیتی بخاطر تحکیم حاکمیت قومی توسط گل محمد مومند در ولسوالی بلخ مسکن گزیدند و ازآن بعد توسط دولت های مرکزی در مقابل اقوام غیر پشتون تقویه وتحریک میشدند. جمعه خان در قریۀ بنام علم خیل زنده گی مینماید و مربوط به حزب اسلامی گلبدین بوده و یک مدتی تحت رهبری جنرال دوستم قرار داشت و پیشه اش غارت گری و تاخت و تاز بالای عابرین و مسافرینی بود که از دیگر ولایات شمال به مزار شریف میامدند و یا از مزار شریف به ولایات دیگرمخصو صآ را شبرغان-مزار. و تمام مردم شمال شاهد این حقیت هستند.همچنان اختطاف های که در مزار شریف و اطراف آن صورت میگرفت تقریبآ 70 فیصد حامل آن جمعه خان بود. با سقوط مرگباررژیم طالبان پاکستانی و روی کار آمدن رژیم دست نشانده و قوم گرا در سال 2001 این حاملین فساد یکبار دیگر از طرف رژیم به کرسی های قدرت تکیه زدند تا باشد حاکمیت گذشته را به طور تدریجی احیآ نمایند.

با جنایت نا بخشودنی که جمعه خان انجام داد رژیم دست نشانده تظاهرات بر حق این مردم شریف را محکوم نمود و شخص جمعه خان تظاهرات را یک توطه دانست. او در حالیکه هیچ وقع به وزیر داخله کشور نمیگذارد خود را همیشه نماینده کرزی در شمال معرفی میکند و بر طرفی خویش را تنها از مسؤولیت های رییس جمهور میداند وبس.همچنان سخنگوی رژیم با سراحت کلام محکومیت تظاهرات را اعلام نمود که خود جای شرم است آقای رحیمی باید بداند که به دفاع از کسانی حرف میزند که دیروز یکجا با طالبان و پاکستانی ها شانه به شانه تاک های شمالی را از ریشه کندند و به عزت و ناموس آن مرزو بوم تجاوز نمودند و تمام جوانان رشید آن دیار را قتل عام نمودند. شما باید بدانید که نیاکان شما کی هابودند ما از خود غرور و تاریخ داریم. من از نام شما ننگ میکنم و اگر مسعود عزیز ما نمی بود امروز هیچ چیزی نداشتیم مثل انسان های کاسه لیس چون شما و اسپنتا و دیگر همرکابان تان چی دستاوردی داشتید به غیر از قرار گرفتن در خدمت فاشیزم به خاطر چوکی، چوکی که به جز از ذلت هیچ دست آورد در انجام نخواهد داشت.

رژیم همیشه کوشیده افراد بی هویت و ضعیف النفس را از هر قوم پیدا کند تا چهره رژیم را چهره ملی ببخشد و افراد با جوهر که غرور ملی دارند خواستند از طریقه های مختلف بد نام سازند. ولی رژیم باید درک کند که مردم آن مردم دیروز نیست و باید شرایط واقعی جامعه را پذیرفت و به خواست مردم احترام گذاشت.

بالاخره چی باید کرد؟ رژیم باید به خواسته های بر حق مردم شریف شهر شبرغان پاسخ مثبت دهد وکشور را از حالت بحرانی نجات دهد. کرزی نباید فرصت های طلایی را که از خیرات کشور های خارجی بدست آمده برباد دهد وباید در سیاست های کدری، اقتصادی،فرهنگی،ملی و تمام عرصه ها درکل تجدید نظر نماید. کرزی نباید به تحکیم و تطبیق سیاست های قومی افغان ملیت و حزب اسلامی تمایل نشان دهد زیرا اگر این روند ادامه یابد کشور به طرف یک بحران عمومی خواهد رفت و بار این مسؤولیت را کرزی،فاروق وردک و تیم شان در کل دارند. رژیم کرزی و تیم اش به عوض اینکه بخاطر تآمین وحدت ملی کار نمایند و به حقوق مردم احترام کنند همواره در پی دسیسه سازی بر علیه شخصیت های ملی هستند و این خود نشان دهنده کینه توزی ها و کم خردی اشخاصی است که بواسطه و معرفی کشور های خارجی مخصوصآ پاکستان به مسند قدرت تکیه زده اند که به جز درد سر آفریدن به مردم مظلوم و بیچاره افغانستان و تآ مین منافع کشور های حامی شان چیزی دیگری در توان ندارند.

Keine Kommentare: