Mittwoch, 21. März 2007

نوشته فعلی به اساس کارکرد های غیرمنصفانه دولت قومی کرزی میباشد






یک گام عملی دیگر برای
تطبیق سقاوی دوم



عارف گردیزی



نگاه کن بین راه راست و کار دنیا چه فاصله ای افتاده است و مردم چگونه ریا کار شده اند و دیگر به هم اطمینان ندارند و دوران همبستگی به سر آمده و اکثر زیبایی ها دامی برای فریب آدمی است پس آگاه باید بود.(حافظ شیرازی)



نوشته فعلی به اساس کارکرد های غیرمنصفانه دولت قومی کرزی میباشد که از بدو تاسیس تا بحال مصروف توطه چینی در مقابل اقوام غیر پشتون بوده و در بد نام ساختن ایشان ازدسایس گوناگون و نا مشروع که وجدان و ضمیر هر انسان مسلمان و هدفمند را میرنجاند، استواراست. ناسیونالیست های پشتون بخاطر بی هویتی (بگفته انوالحق احدی در مقاله زوال پشتونها در افغانستان) رنج میبرند. من فکرمیکنم جناب احدی چنین چیزی را شاید بخاطر تحریک پشتونها و جلب توجه بیشتر خارجیان مطرح کرده باشد ولی حالا با قرارگرفتن بر مسند قدرت میخواهد خواسته ها و خواهشات قوم خویش را بالای دیگران تحمیل کند که اساس پشنهادات وتدابیرکتاب وبرنامه سقاوی دوم را تشکیل میدهد.



برنامه سقاوی دوم نوشته مشترک یک تیم ناسیونالست پشتون است که متشکل از احزاب گذشته و موجود ودارای فکر مشترک قومی وعظمت طلبانه هستند که به یقین کامل بعد از فروپاشی نظام کمونیستی، زوال حکومت پشتونی و ناکامی سازمان نام نهاد ملل متحد در سپردن قدرت سیاسی به پشتونها، نوشته اند، در رآس آن انورالحق احدی، سلیمان لایق واشرف غنی کوچی قرار داشتند که بعدآ درزمان اوج طالبان بتعداد صد ها جلد چاپ و نشر گردید. محتوای این کتاب بجزازتحقیروتوهین اقوام غیر پشتون چیزی دیگری نبوده ودر ضمن پیشنهاد یک سلسله مواد وبرنامه تطبیقی است که خواسته های فاشیستی و قومی یک قوم خاص رادربرمیگیرد ویکی از جمله آن، تحمیل زبان پشتو بالای غیرپشتونهاست.



مصاحبه صدیق پتمن معاون وزارت تعلیم و تربیه و عبدالغفور لیوال مسوؤل مطالعات پشتو سازی در کشور به روز چهارشنبه از طریق تلویزیون آریانا صورت گرفت که در باره تدریس زبان پشتو و پشتو سازی معارف افغانستان بود. این مصاحبه نقاط بسیار مهم و خطر ناک پشت پرده را افشا مینمایدکه هدف عمده آن محوزبان فارسی میباشد.



سوالات متعددی از پتمن و لیوال به طور سیستماتیک و سازماندهی شده صورت گرفت. سوال بسیار مهم در باره تثبیت نفوس و عملی بودن طرح زبان پشتو بود که از طرف آقای پتمن با یک دیده درایی خاص جواب داده شد و گفت که شمارش دقیق نفوس دردست نیست ولی ما به ارقامی که از طرف جامعه جهانی اعلان شده متعهد هستیم، گرچه اقوام افغانستان توافق نظر ندارند و یا اینکه ما میتوانیم از انتخابات افغانستان تصور کنیم که شکل قومی داشت. پتمن آگاهانه چنین گفت به خاطریکه او میداند که خارجی ها از نفوس تقلبی که پشتونها را % 40 نشان میدهد همیشه دفاع نموده و در تبلیغ ان میکوشند. مثال زنده دیگررا میتوان اظهارات پرویز مشرف دانست که در مجمع سازمان ملل متحد نفوس پشتونها را% 80 و تاجک ها را % 2 خواند. آغای پتمن باید بیاد داشته باشد که مگر آقای ربانی، ضیا مسعود و... از کاندید کرزی حمایت نکردند، حقیقتی آشکاری که هیچ کسی از آن چشم پوشی کرده نمیتواند.



باید گفت که ما مخالف تدریس زبان پشتو وانکشاف آن نیستم ولیکن نباید بالای مردم تحمیل وبقیمت حذف زبانهای دیگرتمام شود، مخصوصآ مردم شریف کابل که در حدود % 85 فارسی زبان هستند. شما با کدام احصایه و جرآت ارقام میدهید که منطقه احمدشاه مینه % 80 پشتون هستند، واقعیت چیزی دیگیریست، یکتعداد پشتونها ازمناطق جنوب وارد شهر تاجک نشین شده اند ولیکن این بدان معنی نیست که شما زبان مردم بومی و اصیل این سرزمین را بخاطر تقویه زبان خود وبطورتدریجی حذف و بالاخره نابود سازید.



همچنان آقای پتمن به قانون اساسی افغانستان اشاره کرد و گفت که برابر کردن% 50 زبان پشتو با زبان فارسی دری حق ماست. درحالیکه ماده شانزدهم قانون اساسی میگوید:

از جمله زبان هاى پشتو، درى، ازبکي، ترکمني، بلوچي و پشه يي، نورستاني،پاميرى ساير زبان هاى رايج در کشور، پشتو و درى زبانهاى رسمي دولت مي باشند. در مناطقي که اکثريت مردم به يکي از زبان هاى ازبکي، ترکمني، پشه يي،نورستاني، بلوچي و يا پاميرى تکلم مي نمايند، آن زبان علاوه بر پشتو و درى به حيث زبان سوم رسمي مي باشد و نحوه تطبيق آن توسط قانون تنظيم مي گردد. دولت براى تقويت و انکشاف همه زبانهاى افغانستان پروگرامهاى موثر طرح و تطبيق.نمايد

اولا باید گفت که اکثریت مردم افغانستان با بسیاری مواد قانون اساسی موجود موافق نیستند بخاطریکه قانون اساسی موجود توسط نماینده های واقعی مردم نه بلکه توسط پول امریکایی به نفع قوم پشتون به تصویب رسید که میتوان از جمله قوانین مؤقتی بر شمرد.

مثلآ بیبینید که در سطر چهارم آمده که زبان ازبکی یا پشه یی.... به حیث زبان سوم یعنی اینکه زبان پشتو اول و زبان پر بار و جهانشمول فارسی دری را در جایگاه دوم قرار دادند بیبینید که چقدر برتری جوی قومی چشم این انسانهای ابله را خیره کرده که به جز از خود بینی و قوم پرستی چیزی دیگری ارزشی برایشان ندارد.



با وجودی که افغانستان کشوریست که حدود نود فیصد آن بشمول اقلیت پشتون به صورت واضح وروان به زبان فارسی دری صحبت میکنند بدون اینکه کسی این زبان را بالای ایشان تحمیل کرده باشد ولی متآسفانه هم در گذشته و فعلآ بر نامه های متعدد تحمیلی که بالاخره به بحران و نفاق و کشمکش های داخلی انجامیده است از طرف حلقات خاص قوم پرستان و مزدوران اجیرتحت نام پختونولی صورت پذیرفته و در حال تطبیق است. گرچه این برنامه های تحمیلی کدام دستاورد خاص نداشته ولیکن تآثیرات خود را داشته که محصول آن فقر فرهنگی در جامعه بوده ووحدت ملی را نیزبیش از حد خدشه دار نموده است.



همچنان باید یاد آور شد که طرح چنین برنامه ها و تبلیغات آن دارای ابعاد مختلف است.

در بعد خارجی میتوان ازفعالیت های تبلیغاتی بی اساس رسانه های خارجی برای شخصیت سازی مزدوران داخلی ونوشتن مقالات تحقیقی وعلمی از طرف آنها نام برد که بر اساس شرایط سیاسی، تآمین بودجه مالی، جلب حمایت بدون قید و شرط از حکومت دست نشانده و بر نامه های درازمدت که در منطقه توسط استعمار گران در حال تطبیق است وهمنوایی ایشان به پذیرفتن حاملین این برنامه ها در داخل افغانستان و چشم پوشی انها ازمظالم، حق تلفی ونقض قوانین حقوق بشر توسط همین مزدوران داخلی است.



بعد داخلی که شامل کار کرد های اشخاص و مهره های داخل دولت است بسیار مهم است که اینها به کدام مفکوره و ایدیولوژی وارد صحنه شده اند و وظیفه اینها چیست، آیا مهره های دولتی یک برنامه ملی را میپذیرند و یا اینکه قومی عمل میکنند.



معلوم و هویدا است که پس از روی کار آمدن دولت انتقالی،موقت و انتخابات تقلبی که بالاخره به ایجاد یک دولت نام نهاد متشکل از افراد و اشخاص وابسته به کشور های خارجی روی کار آمد برنامه های مختلف قبلآ طرح شده نیز وارد اولویت های کاری و اجرایی این دولت شد. گرچه پشتونیزه کردن دوباره دولت بعد از تحولات سه دهه اخیر بعید بنظر میرسید اما تلاشهای کشورهای خارجی و علاقه مندان قدرت سیاسی کشور با پذیرفتن ذلت کامل از یک سو وضعیف النفسی و معامله گری و خود فروشی رهبران دولت آقای ربانی بعد از شهادت جانگداز رهبر شهید احمد شاه مسعود ازسوی دیگر، برنامه های تمامیت خواهان را بیش از هر وقت دیگر جامه عمل پوشانید.



پشتو سازی با مصاحبه آقای پتمن آغاز نشده بلکه ازمدتها قبل ودهها سال پیش برنامه ریزی شده بود و لیکن با فروپاشی دولت های مستبد و ظالم برای مدتی به تعویق افتاد ولی با روی کار آمدن دولت کرزی که احدی،اشرف غنی، جلالی،اتمر ودیگر همفکران شان در رآس قدرت قرار گرفتند، دیوانه وار دست به این عمل زدند که ما شاهد تغیرتذکره، پاسپورت، لوحه های وزارت خانه ها، تکت آریانا، پول، سرود ملی و...از زبان فارسی دری به زبان پشتو هستیم ولی هیچ یک از کسانی که به قیمت خون هزاران مردم بیچاره به کرسی قدرت تکیه زدند و امروز با نامهای طویل در هر جا از ایشان یاد میشود نتنها که نقد، دفاع و مقاومت نکردند بلکه بیشرمانه و ذلیلانه مهر خاموشی بر لب نهادند تا نشود کرسی موقتی که حیثیت لنگ حمام را دارد از دست بدهند، نفرین بر آنها.



درآخربایداظهارکردکه دولت کرزی و افغان ملتی ها با این کار خویش ازیکطرف شدید ترین ضربه بوحدت ملی مردم افغانستان وارد نموده وازطرف دیگرنفرت اقوام افغانستان را بر علیه خود تحریک میکنند. ما امیدواریم که جوانان آگاه وفرهنگ دوست وطن با قامت رسا در برابر این خیانت ملی متحدانه و آگاهانه دست به کار شده، جنایتهای این اجنبیها را افشا نموده وبرنامه های شوم و نفاق افگنانه آنها را ازهرطریق ممکن خنثی سازند. ومن الله توفیق.



aref_gardezi@hotmail.com

Keine Kommentare: