Dienstag, 6. März 2007

تاثیر فشارهای امریکا به ایران و پاکستان بر افغانستان






تاثیر فشارهای امریکا به ایران و پاکستان بر افغانستان


گفتمان این هفته به تحولات اخیر در منطقه، فشار های امریکا بر ایران و پاکستان و تاثیرات آن برافغانستان اختصاص داشت.

اخیرا گزارش هایی وجود داشت که گویا ایالات متحده امریکا در صدد راه اندازی یک جنگ دیگر در منطقه است و ظاهرا آماده گی های این کشور برای یک حمله بر ایران در حال اتمام است.




از جانب دیگر مقامات امریکایی نسبت به عدم همکاری جدی پاکستانی ها در مبارزه با تروریزم ناخرسندند و حتی بعضی از مسوولان بلند پایۀ این کشور پاکستان را متهم به حمایت از افراطی گرایی خشونت طلب و حلقات تندرو ساخته اند با این هم معلوم نیست که رابطۀ امریکا با پاکستان در چه وضعیتی قرار دارد



آیا امریکا واقعا نسبت به سیاسیت های ایران و پاکستان هر دو بد بین است؟ و حتی اگر قصد حمله بر ایران را داشته باشد باز هم پاکستان را به خاطر سهم گیری بیشتر در مبارزه با تروریزم تحت فشار خواهد گذاشت؟ یا این که مناسبات این دو کشور محکم و خلل ناپذیر است که زیر تاثیر حوادث منطقوی قرار نخواهد گرفت و موضوعات دیگر و همچنین در این بررسی خواهیم دید در صورتی که چنین حمله یی بر ایران صورت بگیرد تاثیرات و پیامد های آن بر روی اوضاع افغانستان چه خواهد بود؟ این موضوعات با حضور سه صاحب نظر، داکتر سید عسکر موسوی مشاور وزارت تحصیلات عالی، آقای رزاق مامون ژورنالست و کار شناس مسایل سیاسی کشور و آقای رفیق شهیر رییس شورای متخصصان ولایت هرات مورد بررسی قرار گرفت.

گردانندگی این برنامه را آقای سانچارکی مشاور صبح به خیر افغانستان بر عهده داشت.

Keine Kommentare: