Mittwoch, 21. Februar 2007

ابر بهــــــــــــــار


سمنک از زمانهای قدیم به این طرف در وطن عزیزما رواج داشته و مردم کشور ما بنام سمنک اشنائی کامل دارند. سمنک از جمله غذا های خاص و نذر بهاری بوده که این رسم وعنعنه فرهنگ گذشته وطن ما را تمثیل و به یاد میاورد. با فرآ رسیدن فصل بهار یکعده ازخانمها ودخترهای جوان به این رسم و رواجهای میهنی خود زیادترعلاقمندی داشته که این فرهنگ را برای همیش زنده و جاویدان نگه داشته و به ان پابندی وعلاقه خاص دارند.
این عنعنه ورسوم ازگذشته ها بما به میراث مانده است. یکعده از فامییل هاییکه میخواهند نذر سمنک را بر پا نماییند ، قبلا یعنی یک الی دو هفته پیش در ایام فصل بهار یکمقدار گندم را گرفته در بین یک ظرف پاک پر از اب انداخته در بین منزل انرا نگهداری نموده تا اینکه گندم سرسبز وریشه میکشد. در سال نویعنی فصل بهار این ميله را بر پا میدارند. درین نذرگر کسی بخواهدسهیم شود یکمقدارارد گندم را با خود اورده درین نز خود راسهیم میسازد.هفت نفر میتوانند که درین نذر شامل شوند. درنذرسمنک خانمها ودخترهای جوان ایکه در طول سال کدام مشکلی داشته باشند ویا کدام کاری را درنظرداشته باشند که باید انجام شود نذر بهاری را گرفته و ازخداوند طالب مدد وهمکاری میگردند. که در سال نو خداوند برایشان ببرکت این روز خجسته گردد زيرا سبزه گندم چیز پاک سرسبزوشاداب خرم بوده به این لحاظ چون خداوندهمه موجودات طبیعت را دوباره رشد و زنده میسازد.
فصل بهارتغیرات کیفی وبنیادی را به ارمغان میاورد. میله سمنک اکثرأ در محلات و روستا های وطن ما برپا میگردد. در شهر ها بعضی فامیلها به شکل انفرادی نیز این رسم و رواجها را عملی مینمایند. در شب میله سمنک خانمها و دختران دور هم جمع شده این شب را با خوشی و شادمانی و سرور و پای کوبی رقص و اواز اغاز مینمایند. خانمها و دحتران اکثرأ این سرود را میسراییند.

Keine Kommentare: