Samstag, 17. Februar 2007

معلومات عمومی


میدانید که انسانها سه بعدی می بینند؟
برای بسیاری از پرنده ها و ماهیها، جهان دوبعدی و مسطح است. زیرا چشمهای آنها در دوطرف سرشان قرار دارد. اما چون چشمان انسان جلو سرش قرار گرفته به همین دلیل می تواند فاصله ها را تشخیص بدهد و همه جهان را سه بعدی ببیند.
چشمان شادیهای شبیه چشمان انسانهاست، زیرا برای پریدن از شاخه ای به شاخه دیگر باید بتوانند فاصله ها را دقیقاً تخمین بزنند و نیز سه بعدی ببینند.
در هر یک از دو چشم ما تصویری تشکیل می شود که اندکی با تصویر به دست آمده در چشم دیگر تفاوت دارد. یکی قوطی گوگرد را بدست گرفته و از فاصلهء 15 سانتیمتری به آن نگاه کنید. یک چشم خود را ببندید و آنچه را که با چشم دیگر می بینید به خاطر بسپارید. چشم دیگر خود را ببندید و این بار چشم قبلی را باز نگه دارید، متوجه خواهید شد، قسمتهایی از چپ و راست تصویر که در دوبار دیده اید با هم کمی فرق دارند. بلی هر چشم از زاویه ای متفاوت با دیگری به یک جسم نگاه می کنند، و از ترکیب آنها در مغز ما احساس سه بعدی می شود. در تشخیص فاصله و دوری و نزدیکی اجسام هم انحراف کره های چشم به یکدیگر و فشاری که بر ماهیچه های آن وارد می شود، موثر است. و از روی میزان فشار تشخیص فاصله امکان پذیر می گردد.

Keine Kommentare: