Samstag, 17. Februar 2007

دویچه ویله: زمان آن رسیده که جورج بوش درس عبرت بگیرد







زمان آن رسیده که جورج بوش درس عبرت بگیردد
دويچه‌وله در گزارشي با اشاره به تصويب قطعنامه كنگره آمريكا نوشت: زمان آن فرا رسيده كه رييس جمهور آمريكا درس عبرت بگيرد و هرچند اين پند دير به دست آمد، اما سمت و سوي شكست آفرين سياست آمريكا در عراق را دگرگون مي‌سازد.
به گزارش روز شنبه پايگاه اينترنتي دويچه ویله (راديوآلمان ) روز جمعه قطعنامه عراق كه محور اصلي آن مخالفت با سياست جديد جورج بوش رييس جمهوري آمريكا در عراق است، در مجلس نمايندگان اين كشور به راي گذاشته و تصويب شد. كاخ سفيد قطعنامه را غيرالزامي خواند و تصويب آن را بي‌اهميت جلوه داد. اما ضربه كاري تر اين بود كه ‪ ۱۷‬تن از جمهوريخواهان نيز به قطعنامه راي مثبت دادند. قطعنامه عراق اكنون در دست بررسي مجلس سنا است ، مجلسي كه اكثريت آن در اختيار دمكرات‌ها قرار دارد.
قطعنامه عراق با سياست جديد رييس جمهوري آمريكا و خمير مايه آن يعني اعزام ‪ ۲۱‬هزار و ‪ ۵۰۰‬سرباز ديگر به عراق مخالفت مي‌كند. اين قطعنامه روز جمعه پس از بحث‌هاي طولاني مجلس نمايندگان كنگره به تصويب رسيد. از آغاز تهاجم آمريكا به عراق، اين... نخستين بار بود كه مجلس نمايندگان، سياست جورج بوش را مورد انتقاد قرار داد، اما از همه مهمتر اين بود كه ‪۱۷‬ نفر از هم‌حزبي‌هاي رييس جمهور يعني جمهوريخواهان نيز همراه با اكثريت دمكرات مجلس به سياست او راي منفي دادند.
"نانسي پلوسي" رييس مجلس نمايندگان مي‌گويد اين قطعنامه فراحزبي اگرچه الزامي نيست، اما حاوي پيامي روشن به بوش است.
وي مي‌گويد زمان براي تدوين سياست جديدي در عراق فرارسيده، سياستي كه او رئوس آن را اينگونه خلاصه مي‌كند: "ما به تكليف جديدي نياز داريم، شروع خروج سربازانمان از عراق، ديپلماسي و بازسازي بيشتر و تمركز افزونتر بر مبارزه با تروريسم." كاخ سفيد در پي تصويب قطعنامه در مجلس نمايندگان، اعلام كرد قطعنامه غير الزامي است. كاخ سفيد همچنين نسبت به عدم تصويب بودجه اضافي براي جنگ عراق هشدار داد.
"جك مورتا" از نظاميان سابق آمريكا در ويتنام و از مخالفان جنگ عراق، شيوه‌اي سياستمدارانه‌تري پيشه كرده و پيشنهادي ارائه داده كه با عملي كردن آن مي‌توان به طور غيرمستقيم خروج سربازان از عراق را ضروري ساخت و اعزام نيروي اضافي به اين كشور را به زير سوال برد.
وي خواستار افزايش قابل ملاحظه طول مدت مرخصي سربازان آمريكايي شد.
در صورتي كه اين پيشنهاد زيركانه مورد موافقت قرار گيرد، سربازان مستقر در عراق با تنگنا مواجه خواهند شد و احتمال خروج آنها از اين كشور بيش از پيش مي‌شود.

Keine Kommentare: