Samstag, 17. Februar 2007

تحلیل جابجایی های اخیر مقامات عالیرتبه دولت روسیه



تحلیل جابجایی های اخیر مقامات عالیرتبه دولت روسیه
جمعه ۱۶ فبروری - ... تقویت وزیر دفاع اسبق، سرگئی ایوانف، بطور مستقیم مرتبط با تقویت بخش نظامی در سیاست خارجی روسیه است. گواه آن نیز سخنرانی انتقادی پوتین علیه امریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ طی هفتهء قبل است. ..
معادله دو مجهولی
10:33 1385 / 11 / 27 نظر نویسندگان مقالات در روزنامه ها می تواند مغایر با موضع خبرگزاری «نووستی» باشد
جابجایی ها در دولت که مدت ها بود انتظار آن می رفت، پنجشنبه شب رخ دادند. "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه با صدور حکمی "سرگی ایوانوف" را از مقام وزارت دفاع برکنار نمود، حقیقتاً مقام وی را ارتقاء داد، اکنون در کاخ دولت دو معاون اول نخست وزیر وجود دارند. رئیس جمهور توسط حکمی دیگر "آناتولی سردوکوف" را که تا پیش از این ریاست سازمان فدرال مالیات را بر عهده داشت، بعنوان وزیر دفاع انتصاب نمود.
بعقیده "والری خومیاکوف" کارشناس امور سیاسی، هدف این جایجایی های کادری مساوی سازی کاندیداهای بالقوه ریاست جمهوری، سرگی ایوانوف و دمیتری مدویدیف است. این کارشناس خاطر نشان نمود: "حداقل اینکه هم اکنون هر دوی آنها معاون اول نخست وزیر هستند. در هر صورت انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 در نظر گرفته می شود. زمانی بود که همه گمان می کردند ولادیمیر پوتین مدویدیف را ترجیح می دهد. از این رو در کرملین تصمیم گرفتند که قطب نما را به سمت دیگری بگردانند که هیچ کس هیچ گمانی نکند. اکنون همه تصور می کنند که وی ایوانوف را ترجیح می دهد".در عین حال این کارشناس یقین دارد که تقویت وزیر دفاع اسبق، بطور مستقیم مرتبط با تقویت بخش نظامی در سیاست خارجی روسیه است. گواه آن نیز سخنرانی رئیس جمهور در کنفرانس امنیتی مونیخ است.
در ذیل نظرات برخی از کارشناسان برجسته روسیه در رابطه با این جابجایی ها در دولت فدراسیون روسیه آمده اند:
"سرگی مارکوف": بنظر من جوانب اداری اهمیت بسیاری ندارند. مهم چیز دیگری است و اینکه عرصه کاردانی افراد تفکیک شود که تفکیک نیز شد. بنظر من، دمیتری مدویدیف در اصل به بخش اجتماعی و پروژه های ملی خواهد پرداخت و ایوانوف به پروژه های مربوط به توسعه صنایع دفاعی و صنایع هوا-فضا.
علاوه بر این، فکر می کنم که ما بطور واقع شکل گیری دو کاندیدای ریاست جمهوری و ورود و عملکرد آنها در خط آغازین را می بینیم. متوجه هستید که بروکرات ها یک سال و نیم دویدند و در جستجوی جانشین رئیس جمهور بودند و جامعه به ولادیمیر پوتین می گفت: "ولادیمیر پوتین، مهم نه جانشین و بلکه جانشینی است". و خوب است که انتخاب جانشین از پیش تعیین شده نبود که تنها انتخاب نهایی او بر مردم نهاده شود. و در این جا رئیس جمهور نه تنها بعنوان فردی دموکرات، و بلکه بعنوان رهبر جامعه عمل می کند و سهم بسزایی در توسعه دموکراسی دارد.
بنظر من این می تواند در فعالیت های احزاب پارلمانی، یعنی "روسیه واحد" و "روسیه عادل" نیز بازتاب داشته باشد.
"الکسی ماکارکین": این تصمیمی سیاسی و نه اداری است و از آنجاییکه که تصمیمی سیاسی می باشد، پس من فکر می کنم که بعید است از لحاظ اداری چیزی تغییر یابد. عرصه فعالیت های هر دو معاون اول نخست وزیر همانند سابق باقی می ماند: یکی به پروژه های ملی می پردازد و دیگری به مجموعه های دفاعی. منطق اصلاحات در دستگاه دولت تغییراتی جدی داشته است، چرا که در سال 2004 یک معاون نخست وزیر را در نظر داشت و اکنون تعداد آنان چهار نفر است.
سرگی ایوانوف به احتمال زیاد مسئولیت دفاعی خود را بر عهده خواهد داشت.
متعاقباً من فکر می کنم که مسئله جانشینی رئیس جمهور دشوار می شود، چرا که پیشتر در مطبوعات چنین طرحی دیده می شد که ایوانوف ذخیره ای برای مدویدوف می باشد و اکنون خبرنگاران و سیاستمداران در دولت می توانند آنان را در یک سطح قرار دهند.
در رابطه با انتصاب آناتولی سردوکوف در مقام وزارت دفاع نیز باید گفت که این ادامه سنت وزیر دفاع غیر نظامی است که در مورد ایوانوف نیز همینگونه بود. اکنون بحث در رابطه با بخش مالی و اقتصادی اصلاحات نظامی است و در این اوضاع به وجود فردی با تجربه کار در زمینه مالی ضرورت دارد. و انتصاب ناریشکین (ازمقام ریاست دفتر دولت به معاونت نخست وزير روسیه) نیز که وی تا پیش از آمدن به مسکو در استان لنینگراد به فعالیت های اقتصاد خارجی می پرداخت، پشتوانه ای برای تحکیم وزارتی بسیار مهم از نقطه نظر سیاسی است که بنظر من تقویت موضع وی می باشد.
"گلب پاولوفسکی": باید یاد آور ساخت که امروز دولت ما تحت ریاست پوتین در فضای واقعی سیاست عمل می کند. مجموعه واحد قوه مجریه وجود دارد که عملاً از سوی رئیس جمهور و فرمانده کل قوا اداره می شود و ساختار دولتی که اکنون دارای دو معاون اول نخست وزیر است: مدویدیف و ایوانوف. بدین ترتیب، برنامه ها و دستور کاری روز رئیس جمهور آینده روسیه از سوی "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه شکل می گیرد. و این ضامن این است که رئیس جمهور عملاً ریاست و اداره حکومتی همبسته را در روسیه حتی بعد از سال 2008 (پس از انتخابات ریاست جمهوری) بر عهده خواهد داشت، بدون توجه به این که چه کسی در ماه مارس 2008 انتخاب خواهد شد.

Keine Kommentare: